Mundo's Pedagogisch beleid

ouder mag ook een broodje en koffie/ thee voor onderweg meenemen. Bij de hele dagopvang krijgen de kin- deren tussen de middag een warme maaltijd aangeboden. Deze maaltijd is toegespitst op de leeftijd van het kind (zoutarm). Tussen de middag zijn de kinderen vaak nog wat minder moe dan ’s avonds, waardoor de kinderen wat meer trek hebben in de maaltijd. Daarnaast is het samen met elkaar eten gezellig en dit stimuleert ook het proeven van nieuwe smaken. Voor de kinderen op de hele dagop- vang, die tot 18.30 uur op het dagver- blijf zijn, is er nog een boterham als avondmaaltijd. Bij Mundo eten we gezond. We volgen hierbij de richtlijnen en de actuele inzichten van het voedingscentrum. Hierbij letten we met name op de toegevoegde suikers, deze probe- ren we zoveel mogelijk te vermijden. Daarnaast zijn ook de criteria lokaal, biologisch en duurzaam van invloed op keuze van de leverancier en de inkoop. Per locatie kan de invulling van de maaltijden en tussendoortjes verschillen. In het locatiejaarplan is de keuze van de locatie te lezen. Mundo’s doorgaande leerlijn Mundo vormt samen met het gezin, de sociale omgeving en de school een netwerk van belangrijke scha- kels in de ontwikkeling van het kind. Als één van de eerste schakels in het leven van een kind volgt Mundo het kind in een belangrijke ontwik- kelingsfase van zijn/haar leven. De ontwikkeling start thuis, bij de hele dagopvang en wordt voortgezet op de basisschool, tijdens buitenschool- se opvang en in de sociale omgeving van het kind. Mundo zet zich samen met de sa- menwerkende basisschool in om vorm te geven aan de doorgaande leerlijn. Met toestemming van de ouder zorgt Mundo voor een warme overdracht naar de basisschool. Per locatie is de samenwerking georganiseerd op een wijze die past bij de locatie, de samenwerkende scholen en de wijk. De samenwerking tussen Mundo en de basisschool is vastgelegd in een samenwerkingsdocument. Ieder kind heeft zijn/haar eigen interesse en kent een eigen ontwik- kelingsgroei. Mundo sluit zowel bij de hele dagopvang als bij de BSO aan op de interesse van het kind en stimu- leert de ontwikkeling en de zelfstan- digheid van het kind op een wijze die past bij de leeftijd en de ontwikkelfa- se van het kind. Door aan te sluiten bij het kind en in de zone van naaste ontwikkeling van het kind nieuwe uit- dagingen en spelmogelijkheden aan te bieden, kan het kind spelend leren en ontdekken. Bij de hele dagopvang wordt hierbij gebruik gemaakt van de methode Startblokken. In hoofdstuk 6 vindt u hier meer informatie over bij de uitleg over Voor- en Vroegschool- se Educatie (VVE).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4NjQw