Mundo's Pedagogisch beleid

leven kunnen leiden. De centrale vraag hierbij is ‘Hoe zorgen we ervoor dat het kind zijn talent kan ontwik- kelen?’. De wijze waarop Mundo hier vorm aan geeft is beschreven in het beleidsstuk spelen en leren op het KDV en de peutergroep. Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) maakt deel uit van het landelijke onderwijsachterstanden-beleid. Het doel is om peuters en kleuters met een mogelijke (taal)achterstand beter voor te bereiden op de basisschool. In de praktijk heeft Mundo gemerkt dat de VVE-methode effectief is voor de taalontwikkeling, voor het problee- moplossend vermogen van kinde- ren, voor het samenwerken en de ontwikkeling van de creativiteit van alle kinderen, en dus niet alleen voor ‘doelgroep-peuters’. Daarnaast geeft het werken met de VVE-methode de pedagogisch medewerkers houvast om te kijken naar de individuele behoeftes van ieder kind. De medewerker stemt de activiteiten hierop af. Activiteiten Jaarthema’s: Bij Mundo werken we met thema’s. Aan de hand van deze thema’s bieden we allerlei activiteiten aan en verbinden we spelenderwijs allerlei leermomenten voor uw kind. Bij de peutergroepen en de hele dagopvang werken we met Spelen en leren thema’s. Bij de BSO zijn de thema’s gekoppeld aan de Mundo trends. In de Mundo jaarkalender zijn de thema’s opgenomen. De mede- werkers worden intern ondersteund in het uitwerken van de thema’s door het Activiteitenteam en de medewer- kers kunnen elkaar inspireren via een besloten online platform. Activiteiten bij kinderopvang en peutergroepen: Bij Mundo vinden we eigenlijk dat alles een activiteit is. Het eten, het aan- of uitkleden, het samen spelen, het opruimen. Bij al deze onderdelen van de dag worden de kinderen met aandacht en zorg begeleid en leren ze spelenderwijs. Op het kinderdagverblijf en in de peutergroepen worden de thema’s uitgewerkt volgens de VVE methode Startblokken, waardoor de kinde- ren een aanbod krijgen dat past bij hun ontwikkeling. Het programma zorgt ervoor dat de kinderen daar waar nodig is worden uitgedaagd om er spelenderwijs iets bij te leren en zich te ontwikkelen. Naar aanlei- ding van het thema maakt de groep een thema-planning op maat en een week-planning. Op de groep is zichtbaar wat de kinderen in de week gaan doen. We willen u als ouder graag betrekken bij alles wat er gebeurt en we bieden ook activiteiten aan om zo de ouder- betrokkenheid te vergroten. Bij de activiteiten op de locatie betrekken we zoveel mogelijk de families van de kinderen. Zo kan het thema ‘familie’ centraal staan, wordt er een familie- muur gemaakt of worden er middagen voor opa’s en oma’s georganiseerd. Er worden per locatie jaarlijks diverse activiteiten georganiseerd als ouder- avonden, thema-afsluitingen, koffie- ochtenden, zomerfeest, voorleesoch- tenden of opa & oma-dagen. U mag als ouder ook op bepaalde da- gen meedraaien op de groep en vrij-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4NjQw