Mundo's Pedagogisch beleid
de bedrijven en instellingen af dat kinderen geen zware educatieve programma’s krijgen en bij voorkeur zelf iets mogen doen. We proberen het zo spontaan en luchtig mogelijk te houden en rondom de activiteiten is er veel ruimte voor de kinderen om zelf te bepalen wat ze doen. Het komt erop neer dat we het na- tuurlijke leren van kinderen zo goed mogelijk proberen na te bootsen, maar dan in een georganiseerde context. De meubelmaker werkt tegenwoordig niet meer in de straat waar ook kinderen wonen en op eigen houtje daar een kijkje nemen en mee- helpen, is er voor kinderen dus niet meer bij. We moeten kinderen dus een handje helpen, terwijl ze toch het gevoel van vrijheid hebben en ook de veiligheid goed wordt bewaakt. Hoewel we veel ruimte geven, plannen we vooraf echter altijd een handeling die kinderen zelf mogen doen, waarvan we weten dat deze aanspreekt en ook bij ouders de ogen doen twinkelen. Het is onze erva- ring dat organisaties vaak zelf niet beseffen wat voor bijzonders zij in huis hebben en hoe simpel het kan zijn om kinderen een onvergetelijke ervaring mee te geven. Lekker bewegen: Elke dag bewegen -op welke ma- nier dan ook- vindt plaats op iedere locatie. Dit kan zowel buiten als binnen. Bewegen is belangrijk voor de persoonlijke ontwikkeling van uw kind. Een kind heeft letterlijk de ruimte nodig om te ontdekken en te ontwikkelen. In combinatie met ge- zonde voeding willen we een bijdrage leveren aan een gezonde groei. Activiteiten buiten de stamgroep: In de locatiejaarplannen is per locatie beschreven welke activiteiten er buiten de stamgroep plaatsvinden en hoe dit is georganiseerd. Inspiratiebronnen: Het kind en de wereld Het kind is onze inspiratiebron. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat een kind zich kan ontwikkelen en spe- lenderwijs vaardigheden leert die het nodig heeft om later volwaardig burger te zijn met een zinvol leven. De wereld is onze inspiratiebron. De tijden veranderen en de wereld verandert in rap tempo mee. Door de technologie en digitalisering verandert de maatschappij van een industriële naar een kennis- en netwerksamenleving. In de toekomst zal technologie een nog grotere rol spelen in de samenleving. Werk dat nu wordt gedaan door mensen, wordt straks uitgevoerd door machines, of mensen worden bij hun werk onder- steund door ict. Veel functies veran- deren daardoor drastisch. Wat betekent dit voor het kind en voor Mundo? De kinderen van de 21e eeuw hebben nieuwe vaardigheden nodig. Kinder- opvang Mundo ziet het als taak de kinderen spelenderwijs te stimuleren in bepaalde eigenschappen, zo- als communiceren, samen werken, probleemoplossend denken, creati- viteit en nieuwsgierigheid. Met deze eigenschappen zijn ze klaar om zich de 21ste eeuwse vaardigheden eigen te maken. Hierbij laat Mundo zich inspireren door de 21th century skills. Voor meer informatie zie: www.21stcenturyskills.nl
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4NjQw