Mundo's Pedagogisch beleid

het met uw kind gaat, of er bijzon- dere dingen spelen in het gezin of simpelweg hoe het weekend of de vakantie is geweest. Daarnaast vin- den we het belangrijk om u te laten weten dat we uw kind gezien hebben gedurende de dag. Iedere dag wordt er verteld wat we met de kinderen ondernomen hebben en wat de kin- deren zelf hebben gedaan. Wanneer er bijzonderheden zijn, proberen we dit zo snel mogelijk met u te bespreken. Bij Mundo maken we gebruik van een speciale App als communicatie- middel. Een deel van de dagelijkse overdracht verloopt via de App in de vorm van foto’s of geschreven tekst in het digitale schriftje. De App kunt u gebruiken om informatie over uw kind te delen met de medewerkers, maar u kunt ook een ruildag aanvra- gen of uw kind afwezig melden via de App. U kunt er handige informatie vinden over bijvoorbeeld Mundo’s beleid over voeding, ziekte & medica- tie, allergieën, flexopvang, annuleren van een dag, ruilen en extra opvang bij Mundo. U kunt ook worden verrast met leuke foto’s van uw kind tijdens de opvang of een mooie belevenis van uw kind. We volgen de ontwikkeling van uw kind… Ieder kind staat centraal bij Mundo en elk kind mag zich ontwikkelen in zijn/haar eigen tempo. Dagelijks volgen de pedagogisch medewer- kers de ontwikkeling van uw kind en delen de ervaringen met u als ouder in de dagelijkse overdracht. Dit krijgt op het kinderdagverblijf anders vorm dan op de buitenschoolse opvang: …bij het kinderdagverblijf/ peutergroep Om kinderen optimaal te stimuleren in hun ontwikkeling maken we bij de kinderen van 0-4 jaar gebruik van de VVE-methode Startblokken en het KIJK-volgsysteem. Het programma Startblokken helpt ons om goed naar de kinderen en hun ontwikkeling te kijken om vervolgens passende (spel) activiteiten aan te bieden. In vaktaal heet deze werkwijze op zoek naar ‘de zone van naaste ontwikkeling’. Wij werken met verschillende the- ma’s om kinderen de wereld te laten ontdekken. Het speelse karakter van de thema’s zijn van essentieel belang. Wij maken bewust de keuze voor speelse en prikkelende activiteiten, die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. De thema’s zijn ac- tief, fantasievol en bootsen ‘de echte wereld’ na. Het inspelen op de inte- resse van kinderen en een actieve rol van medewerkers zijn sleutelwoorden in deze werkwijze. Bij Mundo hebben we speciale aandacht voor de peuters en hun ontwikkeling. Wanneer wij denken dat uw kind behoefte heeft aan extra stimulans van de ontwikkeling of nieuwe uitdaging in het spelaanbod, zullen wij dit met u bespreken. Vanaf ongeveer 2,5 jaar kan uw kind dan gebruik gaan maken van de peuter- klas op de locatie. Naast de peuterklas op de loca- tie voor kinderopvang zijn er ook peutergroepen van Mundo bij enkele basisscholen. De peuterklas op de locatie of de peutergroep bij de ba- sisschool is Mundo’s alternatief voor de peuterspeelzaal. Wanneer uw kind een VVE-indicatie van het Centrum van Jeugd en Gezin

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4NjQw