

ouder mag ook een broodje en koffie/
thee voor onderweg meenemen.
Bij de hele dagopvang krijgen de kin-
deren tussen de middag een warme
maaltijd aangeboden. Deze maaltijd is
toegespitst op de leeftijd van het kind
(zoutarm) en op de meeste locaties
biologisch. Tussen de middag zijn de
kinderen vaak nog wat minder moe
dan ’s avonds, waardoor de kinderen
wat meer trek hebben in de maaltijd.
Daarnaast is het samen met elkaar
eten gezellig en dit stimuleert ook het
proeven van nieuwe smaken.
Voor de kinderen op de hele dagop-
vang, die tot 18.30 uur op het dagver-
blijf zijn, is er nog een boterham als
avondmaaltijd.
De tussendoortjes zijn bij Mundo ook
zo mogelijk biologisch en conform de
richtlijnen van het voedingscentrum.
Hierbij letten we met name op de
toegevoegde suikers, deze proberen
we zoveel mogelijk te vermijden.
Mundo’s doorgaande leerlijn
Mundo vormt samen met het gezin,
de sociale omgeving en de school
een netwerk van belangrijke scha-
kels in de ontwikkeling van het kind.
Als één van de eerste schakels in
het leven van een kind volgt Mundo
het kind in een belangrijke ontwik-
kelingsfase van zijn/haar leven. De
ontwikkeling start thuis, bij de hele
dagopvang en wordt voortgezet op
de basisschool, tijdens buitenschool-
se opvang en in de sociale omgeving
van het kind.
Mundo zet zich samen met de
samenwerkende basisschool in om
vorm te geven aan de doorgaande
leerlijn. Met toestemming van de
ouder zorgt Mundo voor een warme
overdracht naar de basisschool. Per
locatie is de samenwerking georga-
niseerd op een wijze die past bij de
locatie, de samenwerkende scholen
en de wijk. De samenwerking tussen
Mundo en de basisschool is vastge-
legd in een samenwerkingsdocu-
ment.
Ieder kind heeft zijn/haar eigen
interesse en kent een eigen ontwik-
kelingsgroei. Mundo sluit zowel bij de
hele dagopvang als bij de BSO aan op
de interesse van het kind en stimu-
leert de ontwikkeling en de zelfstan-
digheid van het kind op een wijze die
past bij de leeftijd en de ontwikkelfa-
se van het kind. Door aan te sluiten
bij het kind en in de zone van naaste
ontwikkeling van het kind nieuwe uit-
dagingen en spelmogelijkheden aan
te bieden, kan het kind spelend leren
en ontdekken. Bij de hele dagopvang
wordt hierbij gebruik gemaakt van de
methode Startblokken. In hoofdstuk
6 vindt u hier meer informatie over bij
de uitleg over Voor- en Vroegschool-
se Educatie (VVE).