

leiden. De centrale vraag hierbij is
‘Hoe zorgen we ervoor dat het kind
zijn talent kan ontwikkelen?’. De wijze
waarop Mundo hier vorm aan geeft is
beschreven in het beleidsstuk ‘VVE
en ontwikkelingsgericht werken’.
Voor- en Vroegschoolse Educatie
(VVE) maakt deel uit van het lande-
lijke onderwijsachterstanden-beleid.
Het doel is om peuters en kleuters
met een mogelijke (taal)achterstand
beter voor te bereiden op de basis-
school.
In de praktijk heeft Mundo gemerkt
dat de VVE-methode effectief is voor
de taalontwikkeling, voor het problee-
moplossend vermogen van kinde-
ren, voor het samenwerken en de
ontwikkeling van de creativiteit van
alle kinderen, en dus niet alleen voor
‘doelgroep-peuters’.
Daarnaast geeft het werken met
de VVE-methode de pedagogisch
medewerkers houvast om te kijken
naar de individuele behoeftes van
ieder kind. De medewerker stemt de
activiteiten hierop af.
Activiteiten
Jaarthema’s:
Bij Mundo werken we met thema’s.
Aan de hand van deze thema’s
bieden we allerlei activiteiten aan en
verbinden we spelenderwijs allerlei
leermomenten voor uw kind.
Deze thema’s zijn verbonden met
de Mundo trends en worden jaarlijks
vastgesteld. In de Mundo jaarkalen-
der zijn de thema’s opgenomen. De
medewerkers worden intern on-
dersteund in het uitwerken van de
thema’s door het Activiteitenteam
en de medewerkers kunnen elkaar
inspireren via het online platvorm
Professor Mundo.
Activiteiten bij kinderopvang en
peutergroepen:
Bij Mundo vinden we eigenlijk dat
alles een activiteit is. Het eten, het
aan- of uitkleden, het samen spelen,
het opruimen. Bij al deze onderdelen
van de dag worden de kinderen met
aandacht en zorg begeleid en leren
ze spelenderwijs.
Op het kinderdagverblijf en in de
peutergroepen worden de thema’s
uitgewerkt volgens de VVE methode
Startblokken, waardoor de kinderen
een aanbod krijgen dat past bij hun
ontwikkeling. Het programma zorgt
ervoor dat de kinderen daar waar
nodig is worden uitgedaagd om er
spelenderwijs iets bij te leren en zich
te ontwikkelen. De thema’s worden
verder uitgewerkt met de Spinmetho-
de in diverse ontwikkelingsgebieden.
De uitwerking is op iedere locatie te
zien.
We willen u als ouder graag betrekken
bij alles wat er gebeurt en we bieden
ook activiteiten aan om zo de ouder-
betrokkenheid te vergroten. Bij de
activiteiten op de locatie betrekken
we zoveel mogelijk de families van de
kinderen. Zo kan het thema ‘familie’
centraal staan, wordt er een familie-
muur gemaakt of worden er midda-
gen voor opa’s en oma’s georgani-
seerd. Er worden per locatie jaarlijks
diverse activiteiten georganiseerd als
ouderavonden, thema-afsluitingen,
koffieochtenden, zomerfeest, voor-
leesochtenden of opa & oma-dagen.
U mag als ouder ook op bepaalde
dagen meedraaien op de groep en
vrijwilligerswerk door familieleden
wordt op prijs gesteld. U kunt ook op