

middag niet te vol en spreken met
de bedrijven en instellingen af dat
kinderen geen zware educatieve
programma’s krijgen en bij voorkeur
zelf iets mogen doen. We proberen
het zo spontaan en luchtig mogelijk
te houden en rondom de activiteiten
is er veel ruimte voor de kinderen om
zelf te bepalen wat ze doen.
Het komt erop neer dat we het na-
tuurlijke leren van kinderen zo goed
mogelijk proberen na te bootsen,
maar dan in een georganiseerde
context. De meubelmaker werkt
tegenwoordig niet meer in de straat
waar ook kinderen wonen en op eigen
houtje daar een kijkje nemen en mee-
helpen, is er voor kinderen dus niet
meer bij. We moeten kinderen dus
een handje helpen, terwijl ze toch het
gevoel van vrijheid hebben en ook de
veiligheid goed wordt bewaakt.
Hoewel we veel ruimte geven,
plannen we vooraf echter altijd een
handeling die kinderen zelf mogen
doen, waarvan we weten dat deze
aanspreekt en ook bij ouders de ogen
doen twinkelen. Het is onze erva-
ring dat organisaties vaak zelf niet
beseffen wat voor bijzonders zij in
huis hebben en hoe simpel het kan
zijn om kinderen een onvergetelijke
ervaring mee te geven.
Lekker bewegen:
Elke dag bewegen -op welke ma-
nier dan ook- vindt plaats op iedere
locatie. Dit kan zowel buiten als
binnen. Bewegen is belangrijk voor
de persoonlijke ontwikkeling van
uw kind. Een kind heeft letterlijk de
ruimte nodig om te ontdekken en te
ontwikkelen. In combinatie met ge-
zonde voeding willen we een bijdrage
leveren aan een gezonde groei.
Activiteiten buiten de stamgroep:
In de locatiejaarplannen is per locatie
beschreven welke activiteiten er
buiten de stamgroep plaatsvinden en
hoe dit is georganiseerd.
Inspiratiebronnen:
Het kind en de wereld
Het kind is onze inspiratiebron. Hoe
kunnen we ervoor zorgen dat een
kind zich kan ontwikkelen en spe-
lenderwijs vaardigheden leert die
het nodig heeft om later volwaardig
burger te zijn met een zinvol leven.
De wereld is onze inspiratiebron.
De tijden veranderen en de wereld
verandert in rap tempo mee. Door
de technologie en digitalisering
verandert de maatschappij van
een industriële naar een kennis- en
netwerksamenleving. In de toekomst
zal technologie een nog grotere rol
spelen in de samenleving. Werk dat
nu wordt gedaan door mensen, wordt
straks uitgevoerd door machines, of
mensen worden bij hun werk onder-
steund door ict. Veel functies veran-
deren daardoor drastisch.
Wat betekent dit voor het kind en voor
Mundo?
De kinderen van de 21e eeuw hebben
nieuwe vaardigheden nodig. Kinder-
opvang Mundo ziet het als taak de
kinderen spelenderwijs te stimuleren
in bepaalde eigenschappen, zo-
als communiceren, samen werken,
probleemoplossend denken, creati-
viteit en nieuwsgierigheid. Met deze
eigenschappen zijn ze klaar om zich
de 21ste eeuwse vaardigheden eigen
te maken. Hierbij laat Mundo zich
inspireren door de 21th century skills.
Voor meer informatie zie:
www.21stcenturyskills.nl