Background Image
Previous Page  18 / 30 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 30 Next Page
Page Background

middag niet te vol en spreken met

de bedrijven en instellingen af dat

kinderen geen zware educatieve

programma’s krijgen en bij voorkeur

zelf iets mogen doen. We proberen

het zo spontaan en luchtig mogelijk

te houden en rondom de activiteiten

is er veel ruimte voor de kinderen om

zelf te bepalen wat ze doen.

Het komt erop neer dat we het na-

tuurlijke leren van kinderen zo goed

mogelijk proberen na te bootsen,

maar dan in een georganiseerde

context. De meubelmaker werkt

tegenwoordig niet meer in de straat

waar ook kinderen wonen en op eigen

houtje daar een kijkje nemen en mee-

helpen, is er voor kinderen dus niet

meer bij. We moeten kinderen dus

een handje helpen, terwijl ze toch het

gevoel van vrijheid hebben en ook de

veiligheid goed wordt bewaakt.

Hoewel we veel ruimte geven,

plannen we vooraf echter altijd een

handeling die kinderen zelf mogen

doen, waarvan we weten dat deze

aanspreekt en ook bij ouders de ogen

doen twinkelen. Het is onze erva-

ring dat organisaties vaak zelf niet

beseffen wat voor bijzonders zij in

huis hebben en hoe simpel het kan

zijn om kinderen een onvergetelijke

ervaring mee te geven.

Lekker bewegen:

Elke dag bewegen -op welke ma-

nier dan ook- vindt plaats op iedere

locatie. Dit kan zowel buiten als

binnen. Bewegen is belangrijk voor

de persoonlijke ontwikkeling van

uw kind. Een kind heeft letterlijk de

ruimte nodig om te ontdekken en te

ontwikkelen. In combinatie met ge-

zonde voeding willen we een bijdrage

leveren aan een gezonde groei.

Activiteiten buiten de stamgroep:

In de locatiejaarplannen is per locatie

beschreven welke activiteiten er

buiten de stamgroep plaatsvinden en

hoe dit is georganiseerd.

Inspiratiebronnen:

Het kind en de wereld

Het kind is onze inspiratiebron. Hoe

kunnen we ervoor zorgen dat een

kind zich kan ontwikkelen en spe-

lenderwijs vaardigheden leert die

het nodig heeft om later volwaardig

burger te zijn met een zinvol leven.

De wereld is onze inspiratiebron.

De tijden veranderen en de wereld

verandert in rap tempo mee. Door

de technologie en digitalisering

verandert de maatschappij van

een industriële naar een kennis- en

netwerksamenleving. In de toekomst

zal technologie een nog grotere rol

spelen in de samenleving. Werk dat

nu wordt gedaan door mensen, wordt

straks uitgevoerd door machines, of

mensen worden bij hun werk onder-

steund door ict. Veel functies veran-

deren daardoor drastisch.

Wat betekent dit voor het kind en voor

Mundo?

De kinderen van de 21e eeuw hebben

nieuwe vaardigheden nodig. Kinder-

opvang Mundo ziet het als taak de

kinderen spelenderwijs te stimuleren

in bepaalde eigenschappen, zo-

als communiceren, samen werken,

probleemoplossend denken, creati-

viteit en nieuwsgierigheid. Met deze

eigenschappen zijn ze klaar om zich

de 21ste eeuwse vaardigheden eigen

te maken. Hierbij laat Mundo zich

inspireren door de 21th century skills.

Voor meer informatie zie:

www.21stcenturyskills.nl